onsdag 12 september 2012

Harry Potter-kalas

När äldsta sonen fyllde 7 år (2010) så var det Harry Potter för hela slanten.
Så det var ganska självklart att det skulle vara temat på kalaset.
Jag själv kunde inte så mkt om HP, men efter lite googling så hade jag idéer som sprutade ur öronen =)
Här kommer endel bilder från kalaset:

Inbjudan gjorde jag av egentillverkat brevpapper/kuvert. Fonten
jag laddat ned hette typ "Hogwarts" eller något sådant. Kanterna
hade jag rivit och färgat mörkare, så de skulle se gamla ut. Och
ett lacksigill fick försegla kuvertet.
 
Här är mina små Potters. Glasögon och kvast inhandlade på Buttericks.
Slipsen slet jag ihop själv (inte det lättaste!) och även capesen är
hemsydda. De har även Hogwarts märke på, som jag printat ut på papper
som man sedan stryker på. Hängde upp en "tegelvägg" som jag enkelt
fixade med ett gammalt lakan och lite akrylfärg. Genom denna vägg
tog sig barnen in i Hogwarts festsal.

När barnen anlände fick de först HP-pengar att köpa sin trollstav med.
Efter det så fick de prova "sorting hat" som talade om vilket "hus" de
tillhörde, och fick då en bricka att fästa på tröjan. (se bilden nedan)

 
 
Lite av dekoren. Fixade lite "gamla" etiketter att fästa på glasburkar,
fyllda med ormgift, maskar, "mugglar"-tänder mm.
 

Istället för tårta serverades det trollkarlshattar(se ovan)
maränger, strössel, kakor mm.



Hade inte riktigt tid att baka själva kakorna, utan tog vanliga
Brago-kex och dekorerade dem som Harry.


När barnen skulle gå hem fick de en kvast med godis. Pinnarna
är vanliga brödpinnar.




Tack för titten! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar